Jeśli jesteś miłośnikiem samochodów lub kiedykolwiek miałeś styczność z pojazdami, na pewno znasz widok i zapach spalin. Dym z rury wydechowej o różnym natężeniu i barwie może pojawić się w każdej chwili i powinien wzbudzić naszą czujność. Spaliny w tych kolorach mogą świadczyć o poważnych usterkach, dlatego zjawiska nie można lekceważyć, w przeciwnym razie możemy doprowadzić do poważniejszych awarii. Jak reagować, gdy z rury wydechowej leci biały dym?
Czarny dym z rury wydechowej
Prawidłowo działający silnik powinien emitować bezbarwne spaliny. Jeśli jednak zauważysz białawy dym, nie ma powodów do niepokoju, zwłaszcza w chłodniejszych okresach roku. Ten efekt jest spowodowany parą wodną, która pojawia się po rozruchu, szczególnie w niskich temperaturach. Czarny dym, który wydostaje się z wydechu samochodu z silnikiem diesla, jest często niepokojący dla wielu kierowców. Jednak mała jego ilość jest normalnym zjawiskiem i nie powinna budzić obaw.
W przypadku silników diesla ciągły lub gęsty czarny dym może to wskazywać na problemy z silnikiem, takie jak uszkodzone wtryskiwacze (dostarczają zbyt dużo paliwa do komory spalania) lub niewłaściwa mieszanka paliwowo-powietrzna (uszkodzenie turbosprężarki).
Czarny dym wydobywający się z rury wydechowej to problem, który nie dotyczy wyłącznie samochodów napędzanych olejem napędowym. W przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym również może się on zdarzyć. Bez względu na rodzaj paliwa, źródło tego ciemnego dymu jest podobne i wynika z niespalonego paliwa. Jeśli więc zauważasz taki problem w swoim samochodzie, istnieje kilka możliwych przyczyn, które warto wziąć pod uwagę. Warto sprawdzić pompę wtryskową, układ recyrkulacji spalin oraz sondę lambda.
Zobacz: Umieść to pod silnikiem i pozbądź się problemu z kunami. Ta sztuczka zaskakuje skutecznością
Co oznacza biały dym z rury wydechowej?
Biały dym unoszący się z rury wydechowej w samochodach z silnikiem benzynowym najczęściej jest spowodowany przedostawaniem się płynu chłodniczego do komory spalania. Do tego zjawiska dochodzi, gdy połączenie między głowicą a blokiem silnika zostaje przerwane. Głównymi winowajcami są zazwyczaj zużyte i stare uszczelki, choć rzadziej może dojść także do awarii głowicy lub samego silnika.
Jeśli w samochodzie z silnikiem diesla pojawi się biały dym z wydechu, oznacza to uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy. Konieczna jest jak najszybsza wizyta w warsztacie samochodowym
Sprawdź: Czas po wypiciu a prowadzenie samochodu. Pamiętaj o bezpieczeństwie swoim i innych!
Siwy dym z rury wydechowej
Jeśli zauważysz, że z tylnego układu wydechowego wydobywa się siwy, szary dym, może to wskazywać na problem z układem wtryskowym, czyli nadmiar paliw. Odpowiedzialna za taki kolor dymu może być jednak również jedna ze świec lub cewka zapłonowa. Warto skonsultować się z mechanikiem.
Zobacz: Do kiedy dziecko w foteliku? Złamanie przepisów może rodziców słono kosztować
Co robić, gdy mocno dymi z rury wydechowej?
Co oznacza czarny dym z rury wydechowej?
W silnikach diesla może to wskazywać na uszkodzone wtryskiwacze.
Co oznacza niebieski dym z rury wydechowej?
W silniku oprócz mieszanki paliwowo-powietrznej spala się także olej silnikowy. Naprawa takiej usterki może wiązać się ze sporymi kosztami.
Biały dym z rury benzyna – co oznacza?
Biały dym może wskazywać na to, że do komory spalania paliwa dostaje się także płyn chłodniczy.